بیماری های طیور ( جامع ترین اطلاعات )

این مطالب بر گرفته شده از منابع معتبر و دقیق علمی است و سعی شده است ،  تمام بیماری های طیور را تحت پوشش، قرار دهد.

سوال : چرا مثل بقیه وب ها راه کارهایی را تجربی معرفی نکردید؟

پاسخ : راستش در مورد درمان بیماری کبوتر من راهکار و یا ترفندی بلد نیستم که بتوانم ، بیماری را درمان کنم، به این علت که تا حالا به ندرت کبوتران من بیمار شدند و آدم هم تا به مانعی برخورد نکند که نمی تواند مانع را بردارد و علت آن هم پیشگیری از وقوع بیماری بود.

* هدف من از گذاشتن این مطالب ، آشنایی علمی و تئوری با بیماری های طیور است، البته راه های تجربی در وب های دیگر دوستان در مورد کبوتر وجود دارد. اما اگر ما تجربه را با علم تئوری پیوند بزنیم، خیلی راحت تر می توانیم ، مشکل را ریشه یابی و حل کنیم. 

اگر شما تئوری را بدانید، دیگر گول برخی افراد عوام را نمی خورید،  که فتوا های صد من یک غاز می دهند.

*مطالب با ذکر منبع آورده شده است.

* مطالب برای همه طیور به خصوص ماکیان است و در آن تحریف وجود ندارد و عین مطلب نقل شده است، پس اگر از پرندگان دیگری چون مرغ و بوقلمون نام برده و مثال زده شد ، دقت کنید که همه از رشته پرندگان اند و درمان تقریبا یکسانی دارند.

* در قسمت درمان بیشتر بیماری ها ، ذکر شده است که درمانی ندارد یا درمان خاصی ندارد، این جمله نشانگر واکسنی قوی و بسیار کارآمد به نام پیشگیری است، که هم ارزان است و هم کارآمد. 

بیماری های طیور به 6 دسته تقسیم بندی می شود:

1- بیماری های ویروسی 

2- بیماری های باکتریایی

3- بیماری های انگلی

4- بیماری های قارچی

5- بیماری های متابولیک 

6- بیماری های متفرقه



برای مشاهده پیشگیری و درمان انواع بیماری ها به قسمت موضوعات مطالب مراجعه کنید.

به دلیل وسعت زیاد مطالب، من باب بیماری های طیور طی یک دوره به صورت کامل در موضوعات مطالب درج خواهد شد.

 

 

                            « انا لله وانا الیه راجعون »

ما زبالاییم و بالا می رویم                                                      ما ز دریاییم و دریا می رویم

* برای استفاده از مطالب موجود به آرشیو موضوعی رجوع کنید.

بیماری های ویروسی - رتيكولوآندوتيلوز طيور (Reticuloendotheliosis)

1- بیماری های ویروسی :

ژ)  رتيكولوآندوتيلوز طيور (Reticuloendotheliosis)


اولين بار ويروسي از بوقلمون با عوارض شبيه لكوز جداگرديد كه بعدها به نام ويروس T ناميده شد .ظاهراً بيماري طبيعي در اثر اين ويروس در بوقلمون ديده مي شود و در بلدرچين عوارض مشابه بدون جدا شدن ويروس و يك حالت از بيماري در اردك ديده شده است .
در شرايط تجربي، ماكيان بوقلمون و بلدرچين حساس مي باشند و حساسيت جوجه بوقلمون بيشتر است .

عامل بيماري :

ويروسي از جنس انكورنا ويروس c كه از نظر بيولوژيكي و از نظر ايمونولوژيكي از گروه ويروسهاي لكوز ساركم جداست عامل بيماري شناخته شده است .
ويروس از بافتهاي آلوده يا مايع كشت سلولي بطور آزاد بدست آمده و براي مدت طولاني در 70- درجه سانتيگراد فعاليت خود را حفظ مي كند .ويروس در حرارت 4 درجه مقاوم ولي در حرارت 37 درجه در عرض 20 دقيقه 50 درصد و پس از يك ساعت 90 درصد عفونت زائي خود را از دست مي دهد .اندازه ويروس 100 ميلي ميكرن است و اسيد نوكلئيك آن RNA مي باشد .
ويروس در كشت فيبروبلاست ماكيان، بوقلمون و بلدرچين رشد كرده و بعضي سويه هاي آن آثار CPE خفيف ايجاد مي كند .از جنين ماكيان و جوجه ماكيان و بلدرچين و اردك و قرقاول و بوقلمون نيز براي كشت ويروس استفاده مي شود .در روي جنين جراحات اختصاصي بوجود آمده وباعث مرگ آن مي شود .ميزان بيماريزائي ويروس براساس تعداد ويروس و سن ميزبان فرق مي كند .

بيماريزائي و علائم :

ويروس در شرايط تجربي به كندي در اثرتماس مستقيم انتشار يافته ولي ايجاد بيماري نميكند .در اثر تزريق سويه + ويروس به طيور پس از دوره نهفته 3 روزه تا 3 هفته علائم ضعيف شدن رشد پرها و اشكالات تنفسي ديده مي شود و عليرغم جراحات عصبي، فلج يا عدم تعادل ديده نمي شود و پس از دوهفته مرگ فرا مي رسد .
در روي لاشه طيور تلف شده كبد و طحال بزرگ شده و نفوذ سلولي در آن بصورت سر سنجاقي يا منتشره ديده مي شود .جراحات بيماري گاهي در كليه، قلب، غدد تناسلي و پانكراس نيز ديده مي شود .با سويه هاي كمتر حاد لاغري و بزرگ شدن اعصاب سطحي ديده مي شود .
در بافت شناسي نفوذ سلولهاي لمفورتيكولر در بافتهاي مختلف و در بافت عصبي لمفوسيتها، پلاسماسل و تعداد كمي لمفورتيكولر ديده مي شود .در پرندگان زنده مانده از بيماري حاد پادتن خنثي كننده و درخشان بوجود مي آيد كه مي توان آنرا در زرده تخم مرغ آنها نيز نشان داد .

تشخيص
:

تشخيص اوليه براساس جراحات ماكروسكپيك و ميكروسكپيك بوده ولي تشخيص قطعي براساس  جدا كردن ويروس و نشان دادن پادتن هاي آن است .
چون اين ويروس برخلاف ويروس لكوزلمفوئيد و مارك همه جائي نيست بنابراين جدا كردن آن جهت تشخيص اهميت زيادي دارد .براي جداكردن ويروس مي توان بافتهاي مشكوك، خون يا پلاسما را به كشت بافتهاي حساس تزريق نمود .
براي نشان دادن پادتن هاي اختصاصي مي توان از سرم يا زرده تخم مرغ استفاده نموده پادتن هاي خنثي كننده ويروس يا پادتن درخشان  را نشان داد .
تشخيص تفريقي = مشاهده سلولهاي لمفورتيكولر كه در بيماري مارك يا لكوز وجود ندارد كمك به تشخيص از شكل عصبي مارك مي نمايد .
 

كنترل بيماري :

هنوز براي كنترل بيماري راهي شناخته نشده ولي با ارزيابي اقتصادي بيماري مي توان برنامه ريشه كني يا مايه كوبي را مورد بررسي قرار داد .
 

منبع مورد استفاده :
دكتر محمد حسن بزرگمهري- بيماري هاي طيور ، انتشارات واحد فوق برنامه دفتر مركزي جهاد دانشگاهي ، چاپ اول ، تهران، فروردين 1364.


*
این مطالب بر گرفته شده از منابع معتبر و دقیق علمی است و عین مطلب درج شده است، پس اگر در مورد کبوتر مستقیما بحث نشده، به من خرده نگیرید. چون که من خواستم در نقل مطالب امانت دار باشم.

* مطالب برای همه طیور به خصوص ماکیان(پرندگان خانگی) است و در آن تحریف وجود ندارد و عین مطلب نقل شده است، پس اگر از پرندگان دیگری چون مرغ و بوقلمون نام برده و مثال زده شد ، دقت کنید که همه از رشته پرندگان اند و درمان ، شناسایی بیمار ، پیشگیری تقریبا یکسانی دارند.